Zoeken

A story to tell



Ik ben vaak nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar verhalen van mensen. Waarom doe je wat je doet? Waarom past het bij je? Wat maakt het de moeite waard? We hebben allemaal een verhaal en meestal heeft het verhaal van de ander meer hoofdstukken en plot twists dan we kunnen vermoeden.


Het is ook waar het, naar mijn idee, bij een brandfilm om draait. Om jouw verhaal. Jouw droom, jouw motivatie, de reden waarom jij doet wat je doet. En ik wil het graag samen met je vertellen.


Voor de zomer maakte ik een film over Susan Aretz. Ze is foodblogger, schrijft kookboeken (de vierde komt binnenkort uit), maakt content voor klanten en wordt langzamerhand echt een culinair onderneemster, want haar eigen gin is ook bijna verkrijgbaar.


In een lang zoomgesprek waarin we het filmen voorbereidden hadden we het over het eten in haar jeugd, wat haar dochter betekende voor haar loopbaan en over heel slecht niets kunnen doen en toch ook soms rust nodig hebben.


Bij haar thuis aan de keukentafel, het hart van alles, deden we dat gesprek nog eens dunnetjes over en nam ik het op. We maakten beelden op de plekken die vervlochten zijn in haar verhaal. De keuken, aan tafel, de stad Leiden, een winkel vol heerlijke spullen en het strand, haar happy place.


Daarna begon de puzzel voor mij. Om het terug te brengen naar de essentie, naar de kern van het verhaal, naar helemaal Susan. En dat in een fijn ritme, met de mooiste beelden, zodat we je kunnen meenemen in het verhaal.


Susan over het resultaat: "Alieke heeft mijn verhaal weten over te brengen op een manier die zó dicht tegen mij aanligt. In alles zie je terug dat het mijn verhaal is. Haar oog voor detail, haar manier van filmen en fotograferen, maken dat alles klopt Dat ze uit die enorme brei aan tekst en beeld zo'n prachtige korte film heeft weten te maken, waar ik zó blij mee ben, vind ik echt ontzettend knap."


Klik hieronder op de video om hem zelf te bekijken!


Kijk onder de video verder voor een deel van de foto's die we ook maakten die dag.